بکارگیر خرده لاستیک و یونولیت در بتن به منظور سبک سازی و افزایش جذب انرژی
یکی از مشکلاتی که در برخی موارد موجب محدود شدن کاربرد بتن میگردد، وزن مخصوص بالا و شکل پذیری پایین این ماده میباشد. بری غلبه بر مشکل نخست، تکنولوژی بتن های سبک مورد توجه قرار گرفته و مشکل شکلپذیری را نیز میتوان با افزودن مواد انعطافپذیر و ارتجاعی مانند خرده لاستیک به بتن حل نمود. استفاده از خرده لاستیک و یا یونولیت در بتن به نوعی میتواند برطرف کننده هر دو مشکل چگالی بالا و شکل پذیری پایین بتن باشد. از سوی دیگر، بکارگیری لاستیکهای ضایعاتی برای این منظور نیز با توجه به اثرات زیست محیطی آن، میتواند به عنوان یک راهکار بازیافت مواد ضایعاتی در بتن مورد توجه قرار گیرد که این امر، مزایای چند جانیهای را برای این راهکار به نمایش میگذارد. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، در این تحقیق با توجه به شکل پذیری بالای لاستیک و یونولیت و سبکی آنها، از این دو ماده به منظور سبک سازی و افزایش جذب انرژی بتن استفاده شده است.
1- مقدمه
مصرف زباله های جامد یک مشکل زیست محیطی در نقاط مختلف جهان به شمار می آید. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2000 توسط موسسه تولید لاستیک ایالات متحده منتشر شده است، سالانه بیش از 270 میلیون حلقه لاستیک (حدود6/3 میلیون تن) در این کشور تولید میشود که دارای انباشته ها و ضایعات بسیاری میباشد که این انباشتهها نه تنها از لحاظ آتشسوزی برای محیط زیست خطرناک محسوب میشوند، بلکه از نظر بهداشتی نیز مشکل آفرین هستند [1]. برای حل این معضل محیط زیستی راه حلهایی پیشنهاد شده است که عبارتند از :استفاده از لاستیک به عنوان یک ماده سوختی در کارخانه های تولید سیمان [2]، استفاده از لاستیک در مخلوطهای بتن آسفالتی، استفاده مجدد از لاستیکهای پودر شده در تولید تعدادی از محصولات لاستیکی و پلاستیکی، و ساخت اسکله مصنوعی در محیطهای دریایی[1].
با توجه به کاربرد لاستیک در آسفالت، ساخت بتن با سیمان پرتلند حاوی خرده های لاستیک فرسوده توجه محققین را به خود جلب نموده است. بر خلاف آسفالت اصلاح شده با لاستیک فرسوده که نیاز به پودر کردن لاستیک از طریق فرایند پر هزینه مطلوب دارد، بتن اصلاح شده با لاستیک فرسوده با استفاده از یک فرایند کم هزینه خشک تولید میشود[3]. در نتیجه هدف اولیه تولید بتن حاوی لاستیک فرسوده با استفاده از یک فرایند کم هزینه بوده است. از آن پس محققین بسته به اهداف مورد نظر خود، کاربردهایی را برای این بتن کشف کرده اند، برای مثال از مهمترین مشکلاتی که استفاده از بتن معمولی در روسازی های بتنی ایجاد نموده است، رفتار صلب دالهای بتنی و پر صدا بودن آنها خصوصا در بزرگراهها میباشد که این مساله به دلیل مدول الاستیسیته بالا، میرایی و بسکوزیته پایین میباشد در این راستا، استفاده از بتن حاوی لاستیک یک راه حل با صرفه اقتصادی و زیست محیطی میباشد که به راحتی باعث کاربرد وسیع این بتن در روسازیهای بتنی شده است[2].
الدین و سینوسی در سال 1993 [4] پیشنهاد نمودند که بتن با دانه های لاستیکی بر ای مواردی مناسب میباشد مانند کاربردهای معماری نظیر نمای کاذب بتن با قابلیت میخکوبی، ساخت سازه ها و پانلهای داخلی، به دلیل وزن مخصوص پایین این نوع بتن، جاهایی که بتن با مقاومت پایین مورد نیاز است مانند پیاده روها و سواره روها، استفاده در مواقع سقوط جاده ای اطراف پلها و سازه های مشابه به دلیل طاقت بالای این ماده.
فتوحی و کلارک در سال 1996 [5] پیشنهاد نمودند که بتن لاستیکی می تواند در موارد زیر استفاده گردد: مواردی که میزان ارتعاش مورد نیاز است، مانند لایه فوقانی فونداسیون ماشین آلات چرخشی و در ایستگاههای قطار، برای پر کردن ترانشه، بستر لوله ها، سرشمع هاو دالهای روسازی، مواردی که مقاومت در برابر ضربه یا انفجار مورد نیاز است، مانند ضربه گیرهای راه آهن و موانع بین جاده ای. تاپکو و اوکولار در سال 1997 [6و7] پیشنهاد کردند که بتن حاوی لاستیک را میتوان در سازه های بزرگراهی به منظورهای ضربه گیر در موانع، موانع صوتی که صوت را به صورت موثری کنترل میکنند و به عنوان یک لایه جذب کننده ضربه ناشی از زلزله، به کار برد.
پلی استایرن منبسط شده (EPS) نیز یک نوع فوم پایدار با دانسیته پایین، متشکل از حفرات هوای مجزا در یک ماتریس پلیمری میباشد[8]. دانه های پلی استایرن را میتوان به راحتی به بتن اضافه کرد و بتن سبک با گستره دانسیته وسیعی را ایجاد نمود [9]. تحقیق بر روی بتن حاویپلی استایرن به سال 1973 باز میگردد که در آن کوک از EPS به عنوان دانه بندی بتن استفاده کرد و بتنی با دانسیته بسیار پایینتر از بتن معمولی را تولید نمود [9]. نیاز به بتن سبک برای کاربردهای زیادی در سازههای جدید، در حال افزایش میباشد. استفاده از بتن با دانسیته پایین منجر به فواید قابل ملاحظه ای در سازه از قبیل سطح مقطع کوچکتر در المانهای متحمل بار و کاهش نظیز آن در ابعاد فوندانسیون میباشد [10]. بتن حاوی پلی استایرن علاوه بر خاصیت سبک بودن، به دلیل خصوصیات عایق بندی آکوستیک و حرارتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعات گذشته نشان میدهند که باافزودن لاستیک یا پلی استایرن به بتن، مقاومت فشاری این ماده کاهش مییابد. بنابراین در این مطالعه، در کنار اندازه گیری مقاومت خمشی و طاقت نمونه ها، میزان مقاومت فشاری نیز تعیین شده است. این کار به ما کمک میکند که بدانیم افزایش طاقت در بتن تا چه میزان موجب کاهش مقاومت فشاری میشود. در همین راستا، به منظور بهبود مقاومت در این نوع بتنها و نیز جلوگیری از جداشدگی دانههای سبک در حین اختلاط، از میکروسیلیس استفاده شده است. تاثیر مقادیر مختلف میکروسیلیس نیز بر میزان دمقاومت فشاری و خمشی بتن، مورد بررسی قرار گرفته است.
2- مشخصات مصالح و طرح اختلاط
از آنجا که در تولید بتن، مشخصات مصالح نقش ویژهای در شکل گیری خصوصیات مخلوط بتن بر عهده دارند، سعی گردد که مصالح بکار رفته در ساخت بتن در محدوده مجاز تعریف شده توسط استاندارد ASTM قرار داشته باشند. علاوه بر انتخاب مصالح مناسب جهت ساخت بتن، یک طرح اختلاط مناسب نیز باید انتخاب گردد. انتخاب طرح اختلاط به معنی برگزاری تعادل بین اقتصاد طرح، مقاومت، دوام، چگالی و کارایی بتن میباشند[11]. طرح اختلاط های مورد استفاده در این تحقیق با بهره گیری از روش طرح اختلاط بتن معمولی آیین نامه بتن آمریکا مطابق ACI21189 و ضمایم آن، پیرامون جایگزینی درصدی از سیمان توسط مواد پوزولانی [11] و همچنین با جمعآوری تجربیات بدست آمده از فعالیتهای مختلف آزمایشگاهی، اراده شده است.
مشخصات مصالح مصرفی
مصالح مورد استفاده در این تحقیق عبارت اند از:
1- درشت دانه های سنگی
2- ریز دانه های سنگی
3- مصالح چسباننده (شامل سیمان نوع II و میکروسیلیس)
4- دانه های لاستیکی با ابعاد مختلف
5- پلی استایرن منبسط شده با ابعاد مختلف
6- آب
درست دانه استفاده شده در این تحقیق از نوع شکسته آهکی میباشد. در جدول 1 نتایج دانه بندی شن مصرفی مطابق با ASTM C33 اراده شده است.
جدول 1- دانه بندی شن مصرفی
اندازه الک (mm) |
19 | 5/12 | 5/9 | 75/4 | 36/2 | 18/1 |
محدوده مجاز درصد عبوری مطابق ASTM C33 |
100 | 100-90 | 70-40 | 15-0 | 5-0 | – |
درصد عبوری از الک | 100 | 7/91 | 7/61 | 7/11 | 4/3 | – |
ریز دانه، مصالح رد شده از الک شماره ۴ میباشد که حدودا 30 تا 40 درصد کل مصالح سنگی را تشکیل میدهد. تحقیقات و آزمایشهای مختلف نشان میدهند که مقاومت فشاری ریزدانه تاثیر چندانی در شکل گیری مقاومت فشاری بتن ندارد [12]. اما استفاده از ریزدانه هایی که اتصالی بهتر با خمیر سیمان برقرار میسازند، مقاومت فشاری ملاترا افزایش داده و در نتیجه منجر به بالا رفتن مقاومت فشاری بتن میگردد [13]. با توجه به امکان واکنش بین کلیست موجود در ریزدانه های اهکی و هیدروکسید کلسیم موجود در خمیر سیمان، انتظار میرود اتصال بین خمیر سیمان و ریزدانه آهکی نسبت به اتصال بین خمیر سیمان و ریزدانه های از جنس سنگهای دیگر قوی تر باشد. آزمایشها و پژوهشهای مختلف موید مطلب فوق میباشد [13]. در نتیجه، ریزدانه مصرفی از نوع ماسه طبیعی آهکی تهیه گردید.
در جدول 2 نتایج دانه بندی ماسه مذکور مطابق با فرمول ASTM C33 ارائه شده است.
جدول 2- دانه بندی شن مصرفی
اندازه الک (mm) |
5/9 | 75/4 | 36/2 | 18/1 | 60/0 | 30/0 | 15/0 |
محدوده مجاز درصد عبوری مطابق ASTM C33 |
100 | 100-97 | 100-82 | 87-53 | 65-28 | 34-10 | 17-3 |
درصد عبوری از الک | 100 | 36/98 | 9/84 | 3/59 | 1/47 | 6/20 | 9/7 |
2-1- خرده های لاستیک
همانگونه که اشاره گردید، لاستیک های فرسوده به عنوان یک مشکل زیست محیطی محسوب شده و محققین به روشهای مختلف سعی در بازیافت این مواد دارند. استفاده مجدد از این لاستیکها در بتن یکی از راههای پیشنهادی برای حل این مشکل میباشد. در این تحقیق نیز به منظور افزایش طاقت در بتن، از این ماده به عنوان جایگزین سنگدانه استفاده شده است. به منظور بررسی تاثیر اندازه لاستیک و خصویات مکانیکی و طاقت بتن، خرده لاستیک هایی با اندازه اسمی 5/9- 75/4 میلی متر با نشانه اختصاری R1 به عنوان جایگزین بخشی از درشتدانه مورد استفاده قرار گرفتند و برای جایگزینی بخشی از مصالح سنگی ریزدانه نیز، از دانه های پلی استایرن منبسط شده استفاده گردید.
2-2- دانه های پلی استایرن منبسط شده
به منظور افزایش طاقت در بتن، از دانه های پلی استایرن منبسط شده استفاده شده است. دانه های بسیار ریز پلی استایرن، تحت تاثیر دما منبسط میشوند که در این تحقیق جهت بررسی تاثیر دانه های پلی استایرن منبسط شده بر مشخصات مکانیکی بتن، دانه های با اندازه اسمی 75/4-18/21 میلی متر با نشانه اختصاری EPS1 مورداستفاده قرار گرفت.
3- طرح اختلاط بتن معمولی با سیمان پرتلند و میکروسیلیس
در این تحقیق جهت ساخت بتن معمولی از روش استاندارد ACI211 استفاده گردید و جهت ساخت بتن حاوی میکروسیلیس از ضمیمه ACI211 پیرامون جایگزینی درصدی از سیمان توسط مواد پزولانی [11] کمک گرفته شد. با توجه به مطالبی که در زمینه تحقیقات به عمل آمده بر روی پیش عمل آوری لاستیک قبل از مصرف در بتن وجو دارد؛ لاستیک های مصرفی در این تحقیق قبل از مخلوط شدن در بتن با آب شستشو داده شدند تا خاک و مواد آلی موجود در سطح دانه های لاستیک، مانع از چسبندگی دانه های لاستیک با خمیر سیمان نشود.
4- روش اختلاط
یکی از مسائلی که در خواص بتن تازه و سخت شده موثر میباشد، نحوه اضافه کردن هر یک از اجزاء سازنده بتن و مدت زمان اختلاط در هنگام اضافه نمودن این اجزاء میباشد. در تحقیق حاضر جهت ساخت بتن از دستگاه مخلوط کن استوانه ای با حجم 62 لیتر که با سرعت 18 دور بر دقیقه به صورت افقی میچرخد استفاده شده است. و نحوه انجام طرح اختلاط بتن با الگو گرفتن از مقامات مختلف و انجام سعی و خطاهای مختلف به قرار زیر میباشد:
قرار دادن مصالح سنگی لاستیکی و پلی استایرن ریزدانه و درشت دانه در مخلوط کن و اختلاط به مدت 60 ثانیه؛
اضافه نمودن سیمان و اختلاط به مدت 30 ثانیه؛
اضافه نمودن میکروسیلیس و اختلاط به مدت 30 ثانیه؛
اضافه نمودن آب همزمان با اختلاط به مدت 30 ثانیه؛
اختلاط به مدت 3 دقیقه؛
به این ترتیب عملیات ساخت بتن در مدت رمان 5/5 دقیقه انجام گرفت.
5- ساخت بتن، آزمایش اسلامپ، قالب گیری و عمل آوری نمونه ها
در تحقیق حاضر به منظور انجام آزمایشهای مقاومت فشاری، از نمونه های مکعبی 10×10×10 میلی متری استفاده شد. آزمایشهای مقاومت خمشی نیز بر روی نمونه های منشوری 350×100×100 میلی متری انجام شدند. پس از مخلوط کردن مصالح، آزمایش اسلامپ مطابق [14]ASTM C143 انجام گرفت که اسلامپ بتن شاهد 9 سانتیمتر به دست آمد. بعد از انجام آزمایش اسلامپ، بتن را در سه لایه در داخل قالبها ریخته و هر لایه بتن با استفاده از ضربات میله اسلامپ متراکم گردید. پس از گذشت 24 ساعت از بتن ریزی، نمونه ها را از قالب بیرون آورده و به منظور عملآوری به مدت 90 روز، درون حوضچه آب به صورت مستغرق قرار گرفتند.
5-1- آزمایش تعیین مقاومت فشاری
برای تعیین مقاومت فشاری 90 روزه نمونه های مکعبی10×10×10 میلی متری از دستگاه الکتروهیدرولیکی، به ظرفیت نهایی 100 تن استفاده شده است. جهت انجام این آزمایش با استفاده از یک کولیس دیجیتال، سطح واقعی نمونه ها را اندازه گیری کرده و با تقسیم بار به دست آمده جهت شکست نمونه بر سطح واقعی نمونهها، مقاومت فشاری آنها تعیین گردید.
5-2- آزمایش مقاومت خمشی
مطابق با این استاندارد ASTM C78 مقاومت خمشی تیرهای بتنی واقع بر روی دو تکیه گاه ساده، تحت بار ناشی از خمش چهار نقطهای (شکل 4-3) تعیین شده و نتایج به صورت مدول گسیختگی بیان میشود [15]. رایج ترین روش برای اندازه گیری طاقت استفاده از منحنی بار- تغییر مکان به دست آمده از یک تیر با تکیه گاه های دو سر ساده و یا بارگذاری یک سوم دهانه میباشد [16]. شاخص های طاقت در دستورالعمل ACI544 برگرفته از روش پیشنهادی هنگار [17] میباشد، که الستفاده از ضرایب بدون بعد با مبنای انرژی را به منظور بررسی عملکرد بتن مسلح به الیاف توصیه میکند. این روش بیانگر این واقعیت است که بتن الیافی کارا، بتنی است که علاوه بر مقاومت بالا بایستی از قدرت جذب انرژی و شکل پذیری قابل قبولی نیز برخوردار باشد. رئش استاندارد ASTM C1018 کمابیش شبیه روش پیشنهادی ACI 544 است، با این تفاوت که در ASTM C1018 اندیسهای طاقت از تقسیم سطح زیر منحنی بار- تغییر مکان تا یک جابجایی مشخص به سطح زیر منحنی بار تغییر مکان تا جابجایی مربوط به اولین ترک خوردگی به دست میآید.
6- ارائه نتایج و بحث
در جدول زیر، مشخصات اسلامپ، چگالی، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی مخلوطهای مختلف ارائه شده است. مقادیر گزارش شده میانگین آزمایش بر روی سه نمونه میباشد.
جدول 3- نتایج آزمایشات صورت گرفته بر روی نمونه های بتنی
همانگونه که از جدول ملاحظه می-گردد، با افزایش مقادیر خرده لاستیک و دانه ای پلی استایرناسلامپ کاهش می یابد که این کاهش برای خرده لاستیک چشمگیرتر میباشد. جایگزینی بخشی از سیمان با میکروسیلیس نیز مقداری به کاهش اسلامپ کمک می کند. با توجه به جدول 3 می توان دریافت که چگالی نمونه ها با جایگزینی 40 درصدی و بویژه 60 درصدی خرده های لاستیک به میزان نسبتا زیادی کاهش یافته است. این کاهش برای جایگزینی دانه های پلی استایرن کمتر بوده به گونه ای که چگالی از 2000 kg/m3 کمتر نشده است. جایگزینی جزئی از سیمان با میکروسیلیس نیز به میزان بسیار کم موجب کاهش چگالی شده است.
از آنجا که یکی از اهداف اصلی در این مقاله به سبکسازی بتن و بررسی مشخصات بتن سبک میباشد، نتایج مقاومت فشاری و خمشی مخلوطهای مختلف بر حسب چگالی آنها به ترتیب در شکلهای 1 و 2 ترسیم شده است تا از روی آنها بررسی مشخصات برای کاهش چگالی مخلوط در جهت سبک سازی بتن بطور واضحتری صورت گیرد. در شکل 1، 5 بخش مختلف هر یک شامل سه مخلوط (نقطه)، قابل تشخیص میباشد. مرز مقاومتی بتن سازهای و غیرسازهای نیز با خط چین آبی مشخص شده است که مقدار MPa 17 میباشد. مشاهده میگردد که تنها مخلوطهای R1 60% در محدوده غیرسازهای بوده و بقیه مخلوطها در محدوده سازه ای قرار دارند. همچنین کمترین چگالی بدست آمده از آزمایشات برای بتن سازه ای و غیرسازه ای با رنگ نارنجی متمایز شده است که به ترتیب برابر 1961 kg/m3 و kg/m3 1886 میباشد.
وزن مخصوص kg/m3
شکل1- مقاومت فشاری بتن بر حسب چگالی برای مخلوطهای مختلف
وزن مخصوص kg/m3
شکل2 مقاومت خمشی بتن بر حسب چگالی برای مخلوطهای مختلف
نتایج مقاومت خمشی بر حسب چگالی نیز برای مخلوطهای مختلف در شکل 2 قابل مشاهده میباشد. همانگونه که ملاحظه میگردد، مقادیر مقاومت خمشی مخلوطها دارای همپوشانی بوده و تنها مقاومت خمشی بتن ساده به طور واضح از بقیه فاصله دارد. خط چین های آبی این موضوع را بخوبی نشان میدهند. در این نمودار، در هر بخش که با نام اختصاری کلی مخلوطها مشخص شده است، یک روند افزایشی مقاومت خمشی به سمت چگالیهای کمتر قابل تشخیص است که مربوط به افزایش درصدهای جایگزین میکروسیلیس میباشد که در عین کمک اندک به کاهش چگالی، منجر به بهبود مقاومت خمشی شده است.
اصلاح طرح اتلاط
مطلب مفیدی بود . فقط دوستان توجه داشته باشند که وقتی مواد خشک را در ابتدا مخلوط میکنید گرد و خاک ایجاد میشود و این برای کاربر خطرناک است به ویژه آنکه میکروسیلیس هم حظور داشته باشد .